آلودگی‏های محیط کار خود را بشناسید

آلودگی‏های محیط کار خود را بشناسید
محل کار یا دفترهای اداری که فضای مشترکی برای کارمندان دارد، در بسیاری از موارد محل انتشار آلودگی است. علاوه بر آلودگی محیط به دلیل آلودگی صوتی این محیط ها، میزان استرس کارمندان افزایش می یابد.

محیط کاری دربسته؛ در محیط های کاری که در آن از سیستم های تهویه استفاده می شود و گاه گیاهان سبز نیز در آن نگه داری می شود کارمندانی که به آسم مبتلا هستند، با مشکلاتی مواجه می شوند زیرا در این مکان ها با مسدود کردن تمامی منافذ جریان هوا در سقف و پنجره برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، هوای آلوده در فضای محدود گیر می افتد.

 آبدارخانه مشترک؛ کتری چای یا آب سرد کن مشترک اگر به طور منظم شسته نشود آلودگی زیادی دارد و ممکن است به انواع ویروس ها آلوده باشد. آلودگی با این ویروس باعث معده درد، تهوع، اسهال به همراه تب و بدن درد می شود.

هوای داخل دفتر؛اگر هنگامی که در محیط کار هستید عطسه می کنید و خس خس سینه دارید ولی به محض ترک کردن محل، این علایم از بین می رود، این امر نشانه آسم شغلی است. تقریباً ۱۰درصد موارد آسم، آسم شغلی است و علایم آن نیز در محل کار بروز می کند.

خیره شدن به صفحه رایانه؛خیره شدن به صفحه رایانه به مدت طولانی به خشکی چشم، سردرد، فشار روی چشم، تاری دید و علایم دیگر منجر می شود. این مشکل بیشتر در افرادی دیده می شود که از داروهای ضد افسردگی و فشارخون استفاده می کنند. همچنین افرادی که به بیماری خود ایمنی مبتلا هستند، زنان یائسه و افرادی که در محیط های آلوده کار می کنند ممکن است با این مشکل مواجه شوند.برای پیشگیری از قطره های مصنوعی استفاده کنید. قرار دادن صفحه رایانه پایین تر از سطح چشم نیز به شما کمک می کند از دستگاه های مرطوب کننده استفاده کنید و هر ۲۰ دقیقه به چشم استراحت دهید.

برخورد نامناسب همکاران؛محققان می گویند از هر ۴ کارمند، یک نفر به حقوق دیگران احترام نمی گذارد. بسیاری از افرادی که حقوقشان در محل کار نادیده گرفته می شود و حتی تحقیر می شوند، به ناراحتی روحی، اختلالات کمبود خواب، ناراحتی گوارشی، افسردگی و استرس دچار می شوند.

نوشت افزارها
شاید باور نکنید اما خودکاری که از همکارتان قرض می گیرید یا قلمی که در بانک ها یا ادارات برای استفاده عموم وجود دارند محل زندگی و زاد و ولد انواع میکرب ها و باکتری ها هستند، بسیاری از افراد خودکار و مداد را به دهان شان می زنند که خود این امر باعث انتقال سرماخوردگی و عفونتهای دهانی می شود. بهتر است در محل کار خودکار مخصوص به خودتان را داشته باشید و تا جایی که ممکن است آن را با همکاران تان شریک نشوید. در داخل کیف تان نیز یک خودکار بگذارید تا در مکان ها عمومی از آنها استفاده کنید

گوشی تلفن همراه
می دانستید گوشی های موبایل از آلوده ترین وسایل شخصی هستند؟ ویروس آنفولانزا و باکتری هایی که باعث اسهال و استفراغ های شدید می شوند، به گوشی های مو بایل علاقه خاصی دارند. گوشی های تلفن همراه خانم ها به مراتب آلوده تر از گوشی های آقایان است چرا که خانم ها از لوازم آرایشی استفاده می کنند که وقتی گوشی را به صورت شان نزدیک می کنند بخشی از آن به گوشی می چسبد و محیط مناسبی برای تکثیر باکتری ها و میکرب ها ایجاد می کند. تا جایی که برایتان مقدور است از گوشی تلفن همراه دیگران استفاده نکنید.

عابر بانک
هر چه قدر که خدمات عابر بانک ها دوست داشتنی است، صفحه کلید انها آلوده است. بطور مشخص کیبورد کامپیوترهای عمومی و عابر بانک ها کثیف ترین مکان ها هستند و حتی از کاسه توالت های عمومی نیز غیر بهداشتی ترند. تعدادی از مقاوم ترین و حتی کشنده ترین باکتری ها و میکرب ها در این مکان ها زندگی می کنند. پس دفعه بعد که از عابر بانک پول گرفتید سعی کنید بلافاصله دستتان را بشویید یا با مواد ضدعفونی که نیاز به آب ندارند، آنها را تمیز کنید و اگر این امکان را نداشتید، از دست زدن به چشم ها و دهان تان جدا خوداری کنید.

 محل کاری که بیش از حد گرم است؛ کار کردن در دفترهای گرم، سرعت عمل افراد را کاهش می دهد. گرم بودن هوا باعث خواب آلودگی و کاهش توانایی افراد می شود.

از آن جا که در محیط های اداری، بیشتر فعالیت ها به صورت نشسته انجام می شود، محیط های کاری باید به نحوی باشد که فرد در صورت استفاده از رایانه یا دیگر ابزار دیجیتال، کمترین آسیب را ببیند.

گردن درد؛ شکی نیست که بسیاری از عوامل، در افزایش یا کاهش کیفیت کار و بازده کارمندان نقش دارند. سال‌هاست که مشخص شده هر قدر در محیط کاری، استانداردهای حرفه ای بالاتر و ایمنی و آسایش کارمندان بیشتر باشد، بهره وری و انگیزه کار نیز افزایش می یابد.


عوامل فیزیکی موثر در محیط کار شامل روشنایی، صدا و تشعشعات رایانه است.

روشنایی در محیط کار، اصل بسیار مهمی است و باید به میزانی باشد که نیاز افراد را برآورده کند و استاندارد باشد.

صدا نیز باید در محیط اداری به اندازه ای باشد که به آلودگی صوتی منجر نشود و کمترین آلودگی صوتی در محیط کار حاکم باشد.

هم چنین دیگر عوامل زیان آور محیطی باید به حداقل برسد، به عنوان مثال باید از انتشار تشعشعات رایانه در محیط کار جلوگیری و تلاش کرد که صدمات ناشی از کار با ابزارهای دیجیتال به حداقل برسد.

مسئله ارگونومی یعنی تطابق بدن انسان با محیط کار نیز مهم است است. در این محور، مناسب بودن میز و صندلی، ارتفاع، راحتی و استاندارد بودن آن ها لحاظ می شود.

داشتن تاسیسات عمومی مناسب، پاکیزگی محیط، نظافت کف و دیوارها و رنگ مناسب از ابتدایی ترین مواردی است که یک محیط اداری باید داشته باشد.

در مراحل بعدی معاینات دوره ای کارمندان، تغذیه مناسب در محیط کار، داشتن زمان استراحت و ورزش های گروهی لحاظ می شود.

از آن جا که در محیط های اداری، بیشتر فعالیت ها به صور نشسته انجام می شود، محیط های کاری باید به نحوی باشد که فرد در صورت استفاده از رایانه یا دیگر ابزار دیجیتال، کمترین آسیب را ببیند.

چیدمان میز، صندلی و رایانه برای کاربر باید به نحوی باشد که آسیب های درازمدت به دنبال نداشته باشد.

مجموع این عوامل نشان می دهد که پیش گیری از این بیماری ها، با رعایت اصول ارگونومی و اصول اساسی بهداشت محیط کار امکان پذیر است.

رعایت نکات ساده، اما مهم در چیدمان محیط کاری می تواند در کاهش این بیماری ها نقش مهمی داشته باشد.

صندلی در محیط های اداری باید قابل تنظیم باشد و فردی که قرار است از آن استفاده کند باید بتواند ارتفاع صندلی را با قد خود تنظیم کند. صندلی استاندارد دارای دسته است و پشتی آن به گونه ای است که از ستون فقرات حمایت می کند و شیب مناسبی دارد.

صفحه رایانه باید در فاصله مناسبی قرار داشته باشد، به نحوی که کاربر مجبور نباشد گردن خود را خم کند. باید بهترین فاصله با رایانه یعنی طول دست شخص رعایت شود. نقطه دید فرد باید منطبق با بالای صفحه رایانه باشد و اگر کاربر به صورت دایم نشسته است، باید زیرپایی داشته باشد.

علاوه بر چیدمان، اعمال روش های کاری مناسب هم ضروری است. به عنوان مثال کارمند حتما باید دقایقی در روز به استراحت بپردازد، یا انجام نرمش های ساده روی صندلی توسط یک برنامه رایانه ای به وی یادآوری شود تا بی تحرک نماند

آلوده ترین بخشهای محل کار

همه ما ساعات طولانی از بهترین اوقات روز خود را در محل کار خود می گذرانیم. اما ممکن است به اندازه ای که به نظافت و پاک بودن لوازم منزل خود اهمیت می دهیم، به بهداشت محیط کار خود دقت نداشته باشیم. این مساله بویژه در ادارات که محل رفت و آمد افراد مختلفی هستند، ممکن است باعث انتشار میکربها و آلودگی ها شود

در تحقیقی که به تازگی صورت گرفته، مشخص شده این شش نقطه بیشترین مقدار آلودگی میکربی را در ادارات دارند

- دستگیره شیر آب ظرفشویی ها و روشویی ها 
- کیبردها 
- دستگیره یخچال ها 
- شیرهای آبسردکن ها 
- دکمه های دستگاههای خودپرداز و فروش خودکار 
- دستگیره مایکروویوها 

در تحقیق دیگری هم ذکر شده بود که گوشیهای تلفن جزو آلوده ترین قسمتهای دفاتر اداری هستند. جالب است با رواج درهای اتوماتیک، دستگیره درها اهمیت میکربی خود را در چنین تحقیقاتی از دست داده اند و دیگر نشان چندانی از آنها در چنین لیستهایی نمی بینیم


۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۹:۳۱